Vítejte na fitdia.cz, já jsem Tomáš, mám cukrovku 1. typu, rozumím fitness a stravování. Snažím se mít glykémie co nejvíce podobné člověku bez cukrovky a zde píšu, jak na to.

7 nejlepších probiotických potravin pro diabetiky

Probiotické potraviny jsou fermentované, ale ne všechny fermentované potraviny jsou probiotické. Přečtěte si o 7 nejlepších probiotických potravinách pro diabetiky. Jsou zdraví prospěšné, podporují imunitu a snižují riziko rozvoje různých onemocnění.

Co jsou to probiotické potraviny

Probiotika pomáhají lépe vstřebávat živiny a bojují s infekcemi, mají příznivý vliv na náš trávící trakt.

Probiotické potraviny jsou fermentované (kvašené), ale ne všechny fermentované potraviny jsou probiotické. Pivo a víno je fermentované, ale není probiotické, což většina vědecké komunity definuje jako živé mikroorganismy, které mohou být zdraví prospěšné. Téměř všechny kuchyně zahrnují probiotické potraviny a využívají tak dobré bakterie a kvasnice (kvasinky) pro uchování a lepší chuť jídel.

Více na téma probiotikum na wikipedii zde.

Probiotické bakterie jsou ty “dobré” bakterie v našem těle, tak si přečtěte, jak je do těla dostat v té správné formě v tomto článku.

Probiotické doplňky stravy

Na začátek ještě krátce k probiotickým doplňkům stravy. Existuje jich mnoho, já sám jsem je před pár lety jedl po kilech.

Je pravda, že to může být v některých případech dobrá cesta, jak do sebe dostat probiotika, ale taky vám může uškodit, proto výrazně preferuji přírodní cestu – jezte probiotické potraviny. A navíc, přece jen musíme něco jíst, tak proč nejíst zdravé jídlo, které je zároveň probiotické?

Moje hodnocení potravin

Napíšu vám o 7 nejznámějších probiotických potravinách pro diabetiky. Napadlo mě dát ke každé z nich i moje hodnocení, tedy jak moc ho doporučuji, jde o vlastní zkušenost, proto to hodnocení berte s rezervou a vyzkoušejte potraviny sami, poslouchejte své tělo a uvidíte, co dělá dobře právě vám. Stupnice je následující

  1. Výrazně doporučuji 👍👍👍
  2. Doporučuji 👍👍
  3. Zkuste a uvidíte! 👍

pochipitelne

(Snad je to pochopitelné).

Jdeme na to.

Kimchi

Výrazně doporučuji 👍👍👍

Obsahují nejméně sacharidů a kalorií ze všech zmíněných potravin a zároveň obsahují hodně vlákniny.

Kimchi – národní jídlo Severní a Jižní Koreje – se spolu s kysaným zelím řadí mezi ty nejlepší probiotické potraviny pro diabetiky.

Zajímavost: Kimchi je obvykle uděláno z Pekingského zelí a koření. Kimchi představuje přílohu téměř ke každému korejskému jídlu.

Kysané zelí

Výrazně doporučuji 👍👍👍

Kysané zelí má málo sacharidů a může obsahovat až 15 různých druhů dobrých bakterií. 

Pochází z Východní Evropy a z germánských kuchyní, německý překlad je doslova “kyselé zelí” (Sauerkraut).

Kupte si syrové kysané zelí v obchodě nebo si ho udělejte sami doma. Pasterizace ničí dobré a špatné bakterie. 

Kefír

Doporučuji 👍👍

Kefír je taková tekutá verze jogurtu a pochází ze severního Kavkazského pohoří v Eurasii.

Kupujte pouze kvalitní kefír bez přidaného cukru a ovoce. Doma si ho pak oslaďte třeba čekankovým sirupem nebo trochou medu.

Má mnoho živých aktivních kultur jako jsou probiotické bakterie a kvasinky.

Kyselina mléčná rozkládá laktózu v mléku, což vede k velmi malému množství laktózy v kefíru.

Jogurt

Zkuste a uvidíte! 👍

Neochucený, přírodní jogurt obsahuje aktivní kultury a nic víc než mléko.

Fermentace konvertuje laktózu, mléčný cukr, na kyselinu mléčnou, která není sacharid a nezvyšuje tak hladinu cukru v krvi.

Ačkoli jím jogurt celkem málo, když už, tak preferuji řecký jogurt a středovýchodní Labneh (také laban = sýr z jogurtu). Cedí se skrz papír nebo tkaninu a jsou tak ještě lepší volbou, protože cezení odstraní ještě více laktózy.

Miso

Doporučuji 👍👍

“Každý kdo někdy jedl v japonské restauraci zná polévku miso,” napsal Sandor Ellix Katz v jeho knize o probiotických potravinách s názvem The Art of Fermentation.

Miso je pasta ze sojových bobů s příjemnou chutí umami a údajně obsahuje více než 160 druhů bakterií.

Slaná polévka z miso obsahuje málo kalorií a sacharidů a má vysoký obsah vitamínů B a antioxidantů. 

Pozor, v našich končinách narazíte málokdy na opravdu kvalitní Miso polévku!

Nattó

Výrazně doporučuji 👍👍👍

Tradiční japonský pokrm připravovaný z fermentovaných sojových bobů.

Nattó má opravdu silnou chuť, silnou vůni a slizkou, lepkavou texturu podobnou některým plísňovým sýrům.

Probiotika vytvoří kolem sojových bobů lepkavou hmotu.

Tato lepkavost pochází z prospěšné aminokyseliny, která dělá chuť nattó a různých sýrů velice zajímavou.

Tempeh

Zkuste a uvidíte! 👍

Tempeh pochází z Indonésie, kde je tvořen ze sojových bobů do formy dortu.

Chutná uzeně, ořechově, je podobný chuti hub a obsahuje velké množství bílkovin.

Na rozdíl od mnoha sojových výrobků, které jsou vysoce zpracované, tempeh má nejblíže k sóji jako takové.

V obchodech je možné najít tempeh z kombinace sóji a obilovin, ale je lepší vybírat tempeh čistě ze sóji (fermentované).

Vyhledávejte označení “GMO free” na obalu, abyste se vyhnuli geneticky modifikovaným sojovým bobům.

Závěr

Jezte s mírou, poslouchejte vlastní tělo a uvidíte, co vám dělá dobře. Jedno je jasné, nezapomeňte jíst hodně probiotických potravin, které našemu tělu tolik prospívají.

Sdílejte nebo přepošlete e-mailem:
Close Menu