Jak zdravě přibrat na váze – nejlepší tipy

Přestože v centru pozornosti většiny lidí jsou způsoby a návody jak zhubnout, některé trápí zcela opačný problém – jak zdravě přibrat na váze. Zatímco ženy k přibírání na váze vede touha zaoblit některé své příliš hranaté křivky, cílem mužů je naopak nabrat svalovou hmotu.

Pokračovat ve čtení “Jak zdravě přibrat na váze – nejlepší tipy”

Dieta při průjmu – co jíst a čemu se určitě vyhnout?

Průjem je nepříjemná komplikace, která občas postihne každého z nás. Příčiny vzniku průjmu jsou různé, většinou je však známkou toho, že se náš organismus něčemu brání nebo se něčeho snaží zbavit. Co tedy jíst a jaká má být dieta při průjmu? Průjem se často objevuje po požití nekvalitních potravin. Za jeden až dva dny však většinou sám zmizí. Průjem se může také objevit při užívání antibiotik, jako důsledek poškození střevní mikroflóry. Proto bychom spolu s antibiotiky měli vždy užívat vhodná probiotika.

Co jíst a pít při průjmu

Základem diety při průjmu je dostatek tekutin. Řídkou stolicí ztrácí naše tělo velké množství tekutin a hrozí dehydratace, tekutiny je proto nutné neustále doplňovat. Jako nejvhodnější se jeví černý čaj, nikoli však horký. Může být slabě oslazen například medem (diabetici, na slazení medem pozor, jak víme, sladké tekutiny rychle zvyšují glykémii). Vhodné jsou také minerální vody nebo speciální rehydratační roztok, který koupíte v lékárně.  Tento nápoj dokáže přimět střevní sliznici, aby přijala více tekutin.

 

Potraviny, kterým byste se během průjmu měli raději vyhnout

Celozrnné pečivo, sladkosti, kynuté pečivo a čerstvý chléb zastavení průjmu neprospívá, stejně tak jako mléčné výrobky. Vyhnout byste se měli i potravinám s vysokým obsahem tuku, jako jsou jídla obsahující smetanu, majonézu, smažená jídla, tučné sýry, pálivé koření a alkohol.

Většinu ze zmiňovaného my diabetici však už stejně nejíme, jelikož nám záleží na tom, abychom měli vyrovnané křivky glykémie, málo hyperglykémii a hypoglykémií a taky, abychom si udržovali co nejlepší insulinovou senzitivitu! Více o tom, co jíst při cukrovce zde.

 

Potraviny vhodné během průjmu

Níže obecný seznam potravin, co jíst během průjmu (tato doporučení známe již od našich babiček 🙂 )

  • Rýže – Konzumujte suchou (nemaštěnou) mírně osolenou vařenou rýži. Můžete zkusit i nemléčnou rýžovou kaši či rýžový odvar.
  • Vařená či dušená mrkev – mrkev můžete i rozmixovat do zeleninového vývaru bez tuku, který vám dodá i potřebné tekutiny.
  • Dětské piškoty nebo bílé pečivo – ne čerstvé.
  • Vařené či dušené bílé maso bez kůže.
  • Banán s jablkem – nastrouhejte ovoce pro lepší stravitelnost.
  • Brambory či bramborová kaše. Kaši dělejte bez mléka, pouze na vodě.

Mně dlouhodobě nejlépe pomáhá

  • vařené maso,
  • dětské piškoty (špaldové) a Cola Zero.

Pokud průjem trvá delší dobu, navštivte lékaře, který vám udělá výtěr a zjistí, zdali nejde o střevní onemocnění vyžadující léčbu.

 

16 nejlepších potravin pro diabetiky

Pro člověka s cukrovkou může být složitější zjistit, jaké jídlo je pro něj nejlepší. Cílem je udržovat hladinu cukru v krvi dobře kontrolovanou a proto je důležité jíst potraviny, které pomáhají předcházet komplikacím, jako jsou srdeční choroby. Uvádíme zde 16 nejlepších potravin pro diabetiky typu 1 i 2.

Pokračovat ve čtení “16 nejlepších potravin pro diabetiky”

Vyhněte se těhotenské cukrovce

Těhotenská cukrovka je typ diabetu, který se může objevit během těhotenství. Není sice vždy možné tomu zabránit, ale můžete podniknout kroky ke snížení rizika této nemoci, která může negativně ovlivnit jak vás, tak i vaše miminko. Možné účinky zahrnují:

• zvýšení krevního tlaku
• vyšší riziko preeklampsie
• zvýšené riziko, že se těhotenská cukrovka později vyvine v diabetes 2. typu
• vysoká porodní hmotnost dítěte
• předčasný porod
• nízká hladina cukru v krvi u narozeného dítěte

Ačkoli se těhotenské cukrovce není vždy možné vyhnout, můžete podniknout určité kroky, abyste snížily riziko jejího vzniku.

Udržujte si před otěhotněním zdravou hmotnost

Lékařské studie dokazují, že nadváha je významným rizikovým faktorem. Jiný výzkum potvrzuje, že BMI vyšší než 25 zvyšuje pravděpodobnost, že se u ženy rozvine těhotenská cukrovka. Pokud trpíte nadváhou, měla byste zvážit úpravu životosprávy pomocí cvičení, které může před těhotenstvím i během něj zabránit vzniku těhotenské cukrovky. Cvičení pomáhá tělu stát se citlivějším na inzulín vytvářený slinivkou, což pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi. Je dobrý nápad začít s cvičením již před otěhotněním, i když to znamená provádět dlouhodobé změny životního stylu. Těhotné ženy by však měly jakékoli cvičení konzultovat s lékařem a zjistit, jaké typy jsou bezpečné v různých fázích těhotenství.

Nezanedbávejte těhotenské prohlídky

Během těhotenství pravidelně navštěvujte gynekologa. Během těchto návštěv lékaři provedou pánevní vyšetření a pomocí ultrazvuku se podívají na vyvíjející se plod. Lékař může rozpoznat některé z prvních příznaků těhotenské cukrovky a navrhnout způsoby, jak jejímu rozvoji zabránit. V době od 24. do 28. týdne těhotenství budete vyšetřena na těhotenskou cukrovku. Pokud budou výsledky vyšetření pozitivní, lékař s vámi promluví o tom, jak zabránit dalším komplikacím.

Hypoglykémie popsaná diabetikem – příznaky, první pomoc

Hypoglykémie, tedy stav kdy hladina cukru v krvi klesá pod dolní hranici normy, může být život ohrožující. Pacienti musí sebe i svůj léčebný postup důkladně hlídat, aby tomuto nežádoucímu stavu zabránili. Mezi projevy hypoglykemie patří například pocení, křeče, bolest hlavy, nebo také zmatenost a snížená psychická výkonnost. Dnešní moderní přístup, který nahradil starší generace inzulínů, diabetikům usnadňuje léčbu a umožňuje předcházet nepříjemným výkyvům hladiny cukru. Jaké jsou tedy příznaky hypoglykémie a jak řešit první pomoc?

Pokračovat ve čtení “Hypoglykémie popsaná diabetikem – příznaky, první pomoc”

Jaké jsou nejlepší potraviny pro lidi s diabetem?

Jaké jsou nejlepší potraviny pro lidi s diabetem? Lidem s diabetem může pomoci lépe zvládat hladinu cukru v krvi, pokud určité potraviny upřednostní a zároveň, když některé omezí. Přínosná je strava bohatá na zeleninu a zdravé bílkoviny. Vyvážená strava zlepšuje celkovou pohodu a zabrání případným budoucím komplikacím.

Pokračovat ve čtení “Jaké jsou nejlepší potraviny pro lidi s diabetem?”

Může přílišná konzumace sladkostí zapříčinit cukrovku?

Cukrovka, úplavice cukrová nebo diabetes mellitus jsou názvy pro onemocnění, která se projevují poruchou metabolismu sacharidů. První zmínky o něm přináší již Ebersův papyrus z roku 1552 př.n.l., kde jej autor popisuje jako vzácnou nemoc projevující se velkou žízní a častým močením vedoucím k dehydrataci.

Pokračovat ve čtení “Může přílišná konzumace sladkostí zapříčinit cukrovku?”