Vítejte na fitdia.cz, já jsem Tomáš, mám cukrovku 1. typu, rozumím fitness a stravování. Snažím se mít glykémie co nejvíce podobné člověku bez cukrovky a zde píšu, jak na to.

Jaké jsou nejlepší potraviny pro lidi s diabetem?

Jaké jsou nejlepší potraviny pro lidi s diabetem? Lidem s diabetem může pomoci lépe zvládat hladinu cukru v krvi, pokud určité potraviny upřednostní a zároveň, když některé omezí. Přínosná je strava bohatá na zeleninu a zdravé bílkoviny. Vyvážená strava zlepšuje celkovou pohodu a zabrání případným budoucím komplikacím.

Lékař může pomoci lidem s typem diabetes 1 nebo 2 zvolit nejvhodnější variantu jídel, které budou zdraví prospěšné. V tomto článku se zaměříme na to, které potraviny jsou pro lidi s diabetem nejlepší, a kterým je dobré se vyhnout.

Dieta při cukrovce

Lidé s diabetem mohou řídit hladinu cukru v krvi tím, že si vybírají prospěšné potraviny.

Život s diabetem nemusí znamenat pocit deprivace, neboť si lze vybírat z řady jídel, která jsou prospěšná a zároveň nevynechat jídla oblíbená. Je však zapotřebí dodržet určitá pravidla.

Sacharidy ve výživě člověka mohou zvýšit hladinu cukru v krvi, ale lidé si mohou vybrat, zda budou tyto potraviny zařazeny do správných porcí v rámci vyváženého stravovacího plánu.

U diabetiků je důležité sledovat celkové množství uhlohydrátů v jídle. Potřeba uhlohydrátů se bude lišit v závislosti na mnoha faktorech, včetně úrovně aktivity osoby a léků, jako je inzulín.

Dietolog může doporučit konkrétní pokyny, které nejlépe vyhovují potřebám člověka. Obecně by se však lidé měli snažit dodržovat pokyny zdravé výživy a do jednoho jídla zahrnout nejvýše čtvrtinu sacharidů.

Pro lidi s diabetem jsou prospěšná následující pravidla:

  • jíst hodně ovoce a zeleniny,
  • jíst živočišné bílkoviny,
  • omezit potraviny s přidaným cukrem,
  • omezit tuky.

Jídelníček pro diabetiky, rozsáhlé informace včetně příkladového jídelníčku na týden zde.

Seznam některých druhů ovoce, zeleniny a potravin bez přidaného cukru:

🙂 Listová zelenina

Listová zelenina je plná základních vitamínů, minerálů a živin. Má minimální dopad na hladinu cukru v krvi. Listová zelenina je klíčovým zdrojem draslíku, vitamínu A a vápníku. Obsahují rovněž vlákninu a bílkoviny. Někteří vědci dokonce tvrdí, že listová zelenina je pro lidi s cukrovkou užitečná vzhledem k vysokému obsahu antioxidantů a enzymům, které pomáhají trávit škrob.

Patří sem potraviny jako je: špenát, brukev zelná, kapusta, zelí, brokolice a další.

Jedna studie v malém měřítku naznačila, že šťáva z kapusty může pomoci regulovat hladinu cukru v krvi a zlepšit krevní tlak u lidí se subklinickou hypertenzí. Ve studii lidé pili 300 mililitrů šťávy z kapusty denně po dobu 6 týdnů.

Listovou zeleninu lze přidávat do salátů, příloh, polévek a ideální je v kombinaci s bílkovinou obsaženou v bílém mase nebo tofu.

🙂 Celozrnné potraviny

Celozrnné potraviny obsahují vysoké množství vlákniny a tělu prospěšné živiny. Jíst stravu s vysokým obsahem vlákniny je důležité pro lidi s diabetem, protože vláknina zpomaluje proces trávení. Pomalejší vstřebávání živin pomáhá udržovat stabilní hladinu cukru v krvi.

Celá pšenice a celá zrna jsou na stupnici glykemického indexu (GI) nižší než bílé pečivo a rýže. To znamená, že mají menší vliv na hladinu cukru v krvi.

Příkladem celozrnných potravin je: hnědá rýže, celozrnný chléb, celozrnné těstoviny, pohanka, quinoa, proso, bulgur, žito.

🙂 Ryby

Ryby základem každé zdravé stravy. Obsahují důležité omega-3 mastné kyseliny, což je soubor esenciálních mastných kyselin, z nichž je pro nás nejdůležitější zejména kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA). Určité množství zdravých tuků je důležité pro fungování těla a podporu zdravého fungování srdce a mozku.

Strava s vysokým obsahem polynenasycených a mononenasycených tuků může zlepšit kontrolu hladiny cukru v krvi a krevních lipidů u lidí s diabetem. Tyto tuky najdeme u ryb jako je: losos, makrela, sardinky, tuňák křídlatý, sleď nebo pstruh a další. Do jídelníčku lze zařadit i mořské řasy, jako je spirulina či jiné alternativní zdroje mastných kyselin.

Místo smažených ryb, které obsahují nasycené a transmastné tuky, si lidé mohou vyzkoušet ryby pečené nebo grilované. Spárujte se směsí zeleniny pro výběr zdravého jídla.

🙂 Fazole

Fazole jsou vynikající volbou pro lidi s diabetem. Jsou zdrojem rostlinných bílkovin a mohou uspokojit chuť k jídlu a zároveň pomoci snížit příjem sacharidů. Jedná se o komplexní sacharidy, takže je tělo tráví pomaleji. Jedná se o potravinu s nízkým glykemickým indexem a jsou tak vhodnou potravou nejen pro lepší regulaci cukru v krvi a stabilizaci inzulínu, ale také regulaci krevního tlaku a cholesterolu.

Existuje celá řada fazolí, například: adzuki, mungo, barevná fazole, bílá nebo purpurová, červená a černá fazole, černé oko nebo fazole navy.

Fazole jsou také bohatým zdrojem důležitých živin, jako je železo, draslík či hořčík.  Patří mezi univerzální potraviny, které je vhodné zahrnout například i do guláše, salátu či tortilly.

Pokud používáte konzervované fazole, nezapomeňte zvolit variantu bez přidané soli.

🙂 Ořechy

Ořechy, stejně jako ryby, jsou také výborným zdrojem zdravých mastných kyselin, které pomáhají udržovat zdravé srdce. Zejména u lidí s diabetem je vyšší riziko srdečních chorob či cévní mozkové příhody, proto je důležité na tyto mastné kyseliny myslet a přizpůsobit tomu jídelníček.

Velmi přínosné jsou ořechy vlašské, které mají zvláště vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, jako je kyselina alfa-lipoová (ALA). Studie z roku 2018 naznačila, že konzumace vlašských ořechů je spojena s nižším výskytem cukrovky. Jsou rovněž zdrojem klíčových živin, jako je protein, vitamin B-6, hořčík a železo.

🙂 Citrusové plody

Výzkum ukázal, že citrusové plody, jako jsou pomeranče, grapefruity a citrony, mají antidiabetické účinky. Někteří vědci se domnívají, že jsou za to zodpovědné dva bioflavonoidní antioxidanty nazývané hesperidin a naringin.

Citrusové plody jsou skvělým zdrojem vitamínu C, draslíku či vitamínu B9.

🙂 Bobulovité plody

Bobule jsou plné antioxidantů, které mohou pomoci předcházet oxidačnímu stresu. Studie prokázaly chronickou hladinu oxidačního stresu u lidí s diabetem. K oxidačnímu stresu dochází, když je v těle nerovnováha mezi antioxidanty a nestabilními molekulami nazývanými volné radikály.

Vysoké množství antioxidantů a vlákniny mají všechny borůvky, ostružiny, jahody a maliny. Obsahují také důležité vitamíny a minerály, včetně: vitamínu C, K, manganu, draslíku a dalších.

Tyto plody jsou vhodné k snídani i ke svačině nebo je lze použít zmrazené bobule v smoothie.

🙂 Sladké brambory (batáty)

Sladké brambory mají nižší GI než bílé brambory. Díky tomu jsou skvělou alternativou pro lidi s cukrovkou, protože uvolňují cukr pomaleji a nezvyšují hladinu cukru v krvi tolik. Jsou také skvělým zdrojem vlákniny, vitamínu A, C a draslíku.

Sladké brambory lze upravit mnoha různými způsoby a v kombinaci se zdravou bílkovinou a zeleninou jsou ideální pro přípravu plnohodnotné zdravé stravy.

🙂 Probiotické jogurty

Probiotika jsou užitečné bakterie, které žijí v lidském střevě a zlepšují trávení a celkové zdraví. Některé výzkumy z roku 2011 naznačují, že konzumace probiotického jogurtu by mohla zlepšit hladinu cholesterolu u lidí s diabetem 2. typu. To by mohlo pomoci snížit riziko srdečních chorob.

Studie ukázala, že konzumace probiotických potravin může snížit zánět a oxidační stres a také zvýšit citlivost na inzulín.

Lidé si mohou vybrat přírodní jogurt, například řecký jogurt, bez přidaného cukru. Probiotický jogurt obsahuje živé a aktivní kultury zvané Lactobacillus nebo Bifidobacterium.

Jogurt s ořechy či ovocem potom představuje ideální zdravou snídani.

🙂 Chia semínka

Semínka chia patří  mezi tzv. „superfood“ díky vysokému obsahu antioxidantů a omega-3. Jsou také dobrým zdrojem rostlinných bílkovin a vlákniny. V jedné studii z roku 2017 lidé s nadváhou a diabetem 2. typu ztratili větší váhu po 6 měsících, kdy do své stravy zahrnuli semena chia ve srovnání s těmi, kteří jedli alternativu ovesných otrub. Vědci se proto domnívají, že semena chia mohou lidem pomoci zvládat diabetes 2. typu.

Chia semínka se přidávají salátů, snídaní nebo je vhodné je přidat do vody a jen tak vypít.

Potraviny, kterým by se měli diabetici vyhýbat

Vyvážení potraviny s vysokým a nízkým glykemickým indexem je základním pravidlem jak lépe zvládat diabetes. Je tedy nutné myslet na to co jíme a stravu si předem rozvrhnout. Při výběru potravin s vysokým GI omezte porce a tyto potraviny spárujte s bílkovinami nebo zdravými tuky, abyste snížili dopad na hladinu cukru v krvi a déle se cítili plní.

Potraviny s vysokým GI jsou například: bílý chléb, bílá rýže, bílé těstoviny, brambory, dýně, popcorn a další.

Lidé s diabetem by měli omezit také potraviny s vysokým obsahem sacharidů, které bývají obvykle součástí všech jídel. Vyváženou stravou, omezením příjmu sacharidů a párováním jídel se zdravou bílkovinou a tukem je pro lidi s diabetem velmi prospěšné.

Většina ovoce má nízký GI, ale například melouny, ananas, banány či hroznové víno nikoli.  Tyto mohou zvýšit hladinu glukózy v krvi.

🙁 Bílé pečivo

Bílé pečivo je jídlo s vysokým glykemickým indexem, takže lidé s diabetem by se mu měli vyhýbat.

🙁 Nasycené a trans mastné tuky

Nezdravé tuky, jako jsou nasycené a trans mastné tuky, mohou u člověka s diabetem zhoršovat zdravotní stav. Mnoho druhů smažených a průmyslově zpracovaných potravin, včetně hranolků a pečeného zboží tyto tuky obsahuje.

🙁 Rafinovaný cukr

Lidé s diabetem by se měli snažit omezit nebo se rovnou vyvarovat rafinovaného cukru, který je pravděpodobně přítomen jak v kupovaných, tak v domácích sladkostech, koláčcích a sušenkách.

🙁 Sladké nápoje

Nápoje, které obsahují hodně cukru, jako jsou energetické nápoje, některé kávy a koktejly, mohou vytvořit velkou nerovnováhu v hladinách inzulinu u člověka.

🙁 Slané potraviny

Potraviny s vysokým obsahem soli mohou zvyšovat krevní tlak. Sůl se také může na etiketě potravin objevit jako sodík.

Obecně se doporučuje udržovat denní příjem sodíku pod 2 400 miligramů denně.

🙁 Alkohol

Pití alkoholu s mírou by nemělo mít vážná rizika pro lidi s diabetem a nemělo by mít vliv na dlouhodobou kontrolu glukózy.

U lidí, kteří používají terapii inzulinem, však může být vyšší riziko hypoglykémie spojené s konzumací alkoholu.

A co gestační diabetes?

Lidé s gestačním diabetem mohou se svým zdravotnickým pracovníkem vypracovat plán jídla. Ten může zahrnovat počítání množství uhlohydrátů, které člověk požívá, aby se ujistil, že má dostatek energie a udržuje hladinu cukru v krvi pod kontrolou.

Národní ústavy pro zdraví dětí a lidský rozvoj doporučují, aby lidé s gestačním diabetem konzumovali tři středně velká jídla denně, se dvěma až čtyřmi občerstveními mezi jídly.

Prospěšná je především vyvážená strava s dostatkem vlákniny, zeleniny, ovoce, bílkovin, zdravých tuků a luštěnin, včetně výše uvedených potravin.

Konzumace zdravé a vyvážené stravy včetně výše uvedených potravin může lidem s diabetem pomoci se snadnějším řízením hladiny cukru v krvi, snížením zánětu, snížením rizika srdečních chorob a zvýšením antioxidační aktivity. Těhotné ženy s gestačním diabetem mohou se svým zdravotnickým pracovníkem vytvořit dietní plán, který jim a jejich dítěti pomůže zůstat v bezpečí a cítit se zdravý.

Sdílejte nebo přepošlete e-mailem:
Close Menu