Nejlepší diety pro diabetiky – jak shodit nadbytečný tuk na břiše [2021]

  • Autor příspěvku
  • Rubriky příspěvkuČlánky

Jaká je ta nejlepší dieta pro diabetiky? Jak co nejjednodušeji ubrat na váze? A jaké jsou tipy diet? Co je vhodné právě pro vás? Přečtěte si tento článek.

Jestli chcete shodit nadbytečný tuk na břiše i jinde na těle, tento článek se vám bude líbit. Udržovat si rozumnou tělesnou váhu je důležité pro všechny, pokud však máte diabetes, nadbytečná váha vám může ztížit kontrolu hladiny cukru v krvi a může vám také způsobit různé komplikace. Jeden s cukrovkou má problém nabrat na váze, druhý má problém hubnout. Sto lidí, sto chutí, proto jsem pro vás připravil článek, ve kterém jsem sepsal pár známých diet včetně jejich specifikace, ať si každý může vybrat to, co mu sedí. A kdy jindy, než teď, je správný čas, shodit přebytečná kila, která jsme za poslední měsíce nabrali. Teda … já určitě. 🙂 

Hubnutí může být pro lidi s cukrovkou výzva. Jíst zdravě, zatímco se snažíte zhubnout, je důležité pro každého, pokud však máte diabetes, volba nesprávné diety vám může spíše ublížit.

Prášky na hubnutí a diety na bázi hladovění je lepší vynechat, je zde ale plno diet, které mohou být prospěšné.

A budete se cítit skvěle.

Co byste měli jíst?

Pokud máte cukrovku, pozornost byste měli směřovat zejména na

  • kvalitní proteinovou složku (nízké procento tuku),
  • hodně vlákniny,
  • méně zpracovaných sacharidů,
  • ovoce (méně, ideálně nízkosacharidové) a zeleninu,
  • nízkotučné mléčné produkty (také spíše méně)
  • a zdravé živočišné tuky jako např. avokádo, ořechy nebo třeba olivový olej.

Měli byste mít pod kontrolou celkový příjem sacharidů. Alespoň zhruba.

(To my lidé s cukrovkou již dávno víme.)

gif to už víte

Ideální potraviny pro lidi s cukrovkou

Americká diabetická asociace (The American Diabetes Association) nabízí kompletní list nejlepších jídel pro lidi s diabetes. Jejich doporučení obsahuje:

  • Bílkoviny/tuky
    • fazole
    • ořechy
    • drůbež
    • vajíčka
    • mastné ryby
      • losos
      • makrela
      • tučňák tuňák
      • sardinky
  • Ovoce a zelenina
    • bobule
    • batáty
    • zelenina s minimem škrobu
      • chřest
      • brokolice
      • zelí
      • kapusta
      • okra
  • Mléčné produkty
    • nízkotučné nebo odtučněné mléko
    • nízkotučný nebo odtučněný jogurt
  • Obiloviny
    • celozrnné obiloviny
      • hnědá rýže
      • celozrnné těstoviny

👉 Seznamy potravin, které preferuji já (vhodné vs. nevhodné potraviny), najdete na této stránce a také v tomto článku. 👈 V něčem se můj názor liší, tak si další články určitě přečtěte, ať si rozšíříte obzor.

Pitný režim je také velice důležitý pokud jde o celkové zdraví. Vybírejte bezkalorické nápoje jako je voda nebo čaj kdykoliv je to možné.

Jídlo, které omezit

Pro lidi s diabetes je zde celá řada jídel, která by měla být omezena. Tato jídla mohou způsobit výkyvy hladiny krevního cukru nebo mohou obsahovat nezdravé tuky.

gif kývání hlavou ne

Patří mezi ně:

  • zpracované obiloviny, jako je bílá rýže a klasické těstoviny
  • ovoce s přidanými sladidly, například jablečné pyré, džem nebo také některé konzervované ovoce
  • plnotučné mléčné produkty
  • smažená jídla a jídla obsahující transmastné kyseliny a nasycené kyseliny
  • jídlo obsahující rafinovanou mouku
  • jakékoliv jídlo s velkou glykemickou náloží

Dietní přístup k zastavení hypertenze (DASH)

DASH plán byl původně vyvinut pro boj s vysokým krevním tlakem, ideálně k jeho předejití. Tento plán však také může snížit riziko ostatních nemocí, včetně diabetes. Navíc vám může také pomoci s hubnutím. Lidé držící tuto dietu jedí menší porce a zaměřují se na potraviny obsahující živiny, které snižují krevní tlak, jako je draslík, vápník a magnesium.

⬇️ 🤫 Můj tajný tip na nejlepší magnesium (proč ho brát, jaký a kde koupit) jsem před časem posílal všem, kteří odebírají moje e-maily. Pokud nejste odběratelem, přihlásit se můžete zde, ať nepřijdete o další tajné tipy. ⬇️

DASH plán obsahuje:

  • bílkoviny s malým obsahem tuku: ryby, drůbež
  • rostlinné jídlo: zelenina, ovoce, fazole, ořechy, semínka
  • mléčné produkty: odtučněné nebo nízkotučné produkty
  • obiloviny: celozrnné ❌
  • zdravé tuky

Lidem s diabetes, dodržujícím tento plán, je doporučeno snížit jejich příjem sodíku na 1500 mg denně. Plán také omezuje sladkosti, sladké pití a červené maso ❌.

❌ Potraviny označené červeným křížkem jsou ty, kde si dovolím nesouhlasit. Celozrnné obiloviny sem tam jsou OK, červené maso je podle mě však naprosto vhodné a naopak doporučuji ho zařadit. Zejména v zimních měsících.

Středomořská dieta

Středomořská dieta je inspirována tradičními pokrmy ze Středomoří. Tato dieta je bohatá na kyselinu olejovou, mastnou kyselinu, která se přirozeně vyskytuje v živočišných a rostlinných tucích či olejích. Státy, které jsou známé jídelníčkem dle této diety, jsou Řecko, Itálie či Maroko. 

Podle studie v Diabetes Spectrum může být dodržování této diety úspěšné ve snižování glukózy v krvi, hubnutí a snížení rizika vzniku metabolických poruch.

Potraviny patřící do této diety:

  • Bílkoviny: drůbež, losos a ostatní tučné ryby, vajíčka
  • Rostlinné potraviny: ovoce, zelenina, například artyčoky nebo okurka, fazole, ořechy, semínka
  • Zdravé tuky: olivový olej, ořechy, například mandle

Červené maso může být konzumováno jednou měsíčně. ❌ (I zde platí … za mě je červené maso OK.)

Víno může být konzumováno s mírou, protože může podpořit funkci srdce.

Nezapomeňte nikdy nepít alkohol na lačný žaludek pokud užíváte léky, které zvyšují hladinu inzulínu v krvi. 

👉 Téma cukrovka a alkohol jsem zpracoval zde.

Paleo dieta

Paleo dieta se soustřeďuje na přesvědčení, že moderní zemědělství je odpovědné za chronické choroby. Vyznavatelé paleo diety jedí pouze potraviny, které byli naši pradávní předci schopni ulovit nebo posbírat. 

Paleo potraviny obsahují:

  • Bílkoviny: maso, drůbež, ryby
  • Rostlinné potraviny: zelenina bez škrobu, ovoce, semínka, ořechy (kromě arašídů)
  • Zdravé tuky: olivový olej, avokádový olej, kokosový olej, lněný olej, olej z vlašských ořechů

Paleo dieta může být dobrou volbou pro lidi s diabetes pokud netrpí onemocněním ledvin. Dle tříměsíční studie v publikaci Journal of Diabetes Science and Technology, paleo dieta může zlepšit glykemickou kontrolu u lidí s druhým stupněm diabetes.

Bezlepková dieta

Bezlepková dieta se stala trendem, ale pro lidi trpící celiakií je nutné vyloučit lepek ze stravy, aby nedošlo k poškození tlustého střeva a celého těla. Celiakie je autoimunní porucha, která způsobí, že váš imunitní systém napadne vaše střeva a nervový systém. Také podporuje zánět celého těla, který by mohl vést k chronickým onemocněním.

Lepek je bílkovina nalezena v pšenici, žitě, ječmenu a veškerém jídle obsahujícím tyto suroviny. 

Podle Americké diabetické asociace (ADA), 10 procent lidí, kteří mají první stupeň diabetes, také trpí celiakií.

Zeptejte se svého doktora na krevní testy ohledně celiakie. I kdyby výsledky vyšly negativní, pořád můžete mít intoleranci na lepek. Promluvte si se svým doktorem, zda je pro vás bezlepková dieta vhodná.

Ačkoliv každý člověk s diabetes může začít s bezlepkovou dietou, pro lidi bez celiakie může tato dieta obsahovat zbytečné restrikce. Je také důležité si pamatovat, že bezlepkový není synonymem pro nízkosacharidový. Je zde spousta zpracovaných jídel obsahujících vysoké množství cukrů a přitom jsou bezlepková. Obvykle není potřeba si komplikovat jídelníček eliminováním lepku, pokud vyloženě nemusíte.

Já, pokud je to jen trochu možné, se lepku vyhýbám.

Vegetariánské a veganské diety

Někteří lidé s diabetes se zaměřují na vegetariánské a veganské diety. Vegetariánská dieta je bez konzumace masa, ale produkty jako mléko, vajíčka nebo máslo mohou být konzumovány. Vegani nejedí maso ani další živočišné produkty včetně medu, mléka a želatiny.

Potraviny zdravé pro vegetariány a vegany s diabetes:

  • fazole
  • listová zelenina
  • ořechy
  • luštěniny
  • ovoce
  • celozrnné produkty (opět raději s mírou)
  • často je uváděna také sója, pokud, tak doporučuji konzumovat fermentovanou

Vegetariánské a veganské diety mohou být zdraví prospěšné, avšak lidem, kteří je dodržují, můžou chybět důležité živiny.

Některé potřebné živiny musejí vegetariáni a vegani získávat z doplňků stravy, a to zejména:

  • Vápník. Důležitý minerál obsažený v živočišných produktech jako třeba mléko, který podporuje zdravé kosti a zuby. Brokolice a kapusta může pomoci s příjmem vápníku, avšak pro vegany je vhodné doplnit vápník formou doplňku stravy.
  • Jód. Potřebný pro přeměnu potravin v energii, jód je ve velké míře obsažen v mořských plodech. Bez těchto potravin mohou mít vegetariáni a vegani problém s dostatečným příjmem jódu, a proto je vhodné užívat doplněk stravy.
  • B12: Pouze živočišné produkty obsahují vitamín B12, tudíž doplněk stravy se dá považovat za nutnost ve vegetariánských a veganských dietách.
  • Zinek: Hlavní zdroj zinku se nachází opět v živočišných produktech a doplněk stravy je tak opět vhodné zařadit do vegetariánských a veganských diet.

Co si z tohoto článku odnést

Nehledě na volbu té správné diety, pravidelné cvičení je velice důležité pro celkové zdraví lidí s diabetes. Cvičení může pomoci se snížením hladiny cukru v krvi a hladiny A1C a může tak snížit případné komplikace.

Pokud na sobě vidíte a cítíte zlepšení při pravidelném cvičení, neměňte předepsané dávkování inzulínu bez předchozí konzultace s doktorem. Testujte před, během a po cvičení pokud jste na inzulínu a přidáváte nebo provádíte změny ve vašem cvičebním plánu. Toto platí i pokud si myslíte, že inzulín způsobuje, že přibíráte na váze. 

Snad vám článek dal potřebné info k tomu, abyste věděli, jakou dietu zvolit, pokud chcete shodit tuk. Avšak tak jako ve všem, nekomplikujte to. Buďte v pohodě, zaměřte se na kvalitní potraviny, nepřejídejte se, dobře spěte, hodně pijte, hýbejte se a ono to půjde samo. 🙂 Držím palce!

Doporučuji také přečíst tyto související články

Sdílejte nebo přepošlete e-mailem: