Vítejte na fitdia.cz, já jsem Tomáš, mám cukrovku 1. typu, rozumím fitness a stravování. Snažím se mít glykémie co nejvíce podobné člověku bez cukrovky a zde píšu, jak na to.

Dieta při průjmu – co jíst a čemu se určitě vyhnout?

Průjem je nepříjemná komplikace, která občas postihne každého z nás. Příčiny vzniku průjmu jsou různé, většinou je však známkou toho, že se náš organismus něčemu brání nebo se něčeho snaží zbavit. Co tedy jíst a jaká má být dieta při průjmu? Průjem se často objevuje po požití nekvalitních potravin. Za jeden až dva dny však většinou sám zmizí. Průjem se může také objevit při užívání antibiotik, jako důsledek poškození střevní mikroflóry. Proto bychom spolu s antibiotiky měli vždy užívat vhodná probiotika.

Co jíst a pít při průjmu

Základem diety při průjmu je dostatek tekutin. Řídkou stolicí ztrácí naše tělo velké množství tekutin a hrozí dehydratace, tekutiny je proto nutné neustále doplňovat. Jako nejvhodnější se jeví černý čaj, nikoli však horký. Může být slabě oslazen například medem (diabetici, na slazení medem pozor, jak víme, sladké tekutiny rychle zvyšují glykémii). Vhodné jsou také minerální vody nebo speciální rehydratační roztok, který koupíte v lékárně.  Tento nápoj dokáže přimět střevní sliznici, aby přijala více tekutin.

 

Potraviny, kterým byste se během průjmu měli raději vyhnout

Celozrnné pečivo, sladkosti, kynuté pečivo a čerstvý chléb zastavení průjmu neprospívá, stejně tak jako mléčné výrobky. Vyhnout byste se měli i potravinám s vysokým obsahem tuku, jako jsou jídla obsahující smetanu, majonézu, smažená jídla, tučné sýry, pálivé koření a alkohol.

Většinu ze zmiňovaného my diabetici však už stejně nejíme, jelikož nám záleží na tom, abychom měli vyrovnané křivky glykémie, málo hyperglykémii a hypoglykémií a taky, abychom si udržovali co nejlepší insulinovou senzitivitu! Více o tom, co jíst při cukrovce zde.

 

Potraviny vhodné během průjmu

Níže obecný seznam potravin, co jíst během průjmu (tato doporučení známe již od našich babiček 🙂 )

  • Rýže – Konzumujte suchou (nemaštěnou) mírně osolenou vařenou rýži. Můžete zkusit i nemléčnou rýžovou kaši či rýžový odvar.
  • Vařená či dušená mrkev – mrkev můžete i rozmixovat do zeleninového vývaru bez tuku, který vám dodá i potřebné tekutiny.
  • Dětské piškoty nebo bílé pečivo – ne čerstvé.
  • Vařené či dušené bílé maso bez kůže.
  • Banán s jablkem – nastrouhejte ovoce pro lepší stravitelnost.
  • Brambory či bramborová kaše. Kaši dělejte bez mléka, pouze na vodě.

Mně dlouhodobě nejlépe pomáhá

  • vařené maso,
  • dětské piškoty (špaldové) a Cola Zero.

Pokud průjem trvá delší dobu, navštivte lékaře, který vám udělá výtěr a zjistí, zdali nejde o střevní onemocnění vyžadující léčbu.

 

Sdílejte nebo přepošlete e-mailem:
Close Menu