Vítejte na fitdia.cz, já jsem Tomáš, mám cukrovku 1. typu, rozumím fitness a stravování. Snažím se mít glykémie co nejvíce podobné člověku bez cukrovky a zde píšu, jak na to.

Vitamín D – Jak být šťastnější

Zdá se vám, že máte v zimě méně energie a naopak v létě se cítíte šťastnější? Vitamín D získáváme nejvíce ze slunce. Slunečního záření však není v našich končinách mnoho, proto mají obyvatelé ČR, stejně jako většina obyvatel Evropy, deficit vitamínu D. 

Jak být šťastnější? Vitamín D a jeho suplementace

Článek vám popíše, proč byste měli do těla začít dostávat víc vitamínu D a jaké konkrétní benefity to bude mít pro vaše zdraví a pocit štěstí.

Co způsobuje nedostatek vitamínu D

Nedostatek vitamínu D se v těle projevuje různými symptomy, zejména to jsou

  • podrážděnost,
  • horší schopnost vnímat stres,
  • pocit nižší energie,
  • horší nálada.

Nedostatek vitamínu D

Výše popsané se týká zejména zimního období, proto je většina lidí nabita vyšší energií právě v létě, kdy jsou častěji vystaveni slunečnímu záření. Vitamín D, přesněji hormon, je tvořen v naší kůži právě při expozici těla slunečnímu záření. Takže čím více jste na sluníčku, tím více jste šťastní.

Zdroje vitamínu D

  • slunce,
  • ryby (pstruh, makrela, zejména losos),
  • vejce,
  • mléčné výrobky (pozor na mléčné výrobky, o tom příště).

Suplementace vitamínu D – proč a jak?

Velká většina lidí je většinu dne zavřená buď někde v kanceláři nebo schovaná v jiné budově, málokdo je po rozumnou část dne vystavován slunečnímu svitu – dochází k nedostatku vitamínu D. Důvodů pro suplementaci vitamínu D je vícero

  • při pravidelné suplementaci dochází ke zvýšení hladin testosteronu (ocení hlavně fitness nadšenci),
  • chrání před chorobami srdce,
  • snižuje šanci na získání sklerózy, cukrovky či rakoviny tlustého střeva.

Dávkování vitamínu D je kapitola sama o sobě. Text neslouží jako přímý návod k suplementaci, vše konzultujte se svým lékařem. Mně se však osvědčilo dávkování po kapslích

  • 1 kapsle/den ( = 2500 IU)*,
  • bereme vždy společně s tukem (plnohodnotné jídlo, kokosový olej či jiný zdravý tuk), dávkujeme ideálně v první polovině dne.

Toto dávkování je dle studií v pořádku. Účinná dávka je 2000IU/den, maximální (a poté toxická) dávka je 10 000 IU/den, tu v žádném případě nepřekračujte.

Fitdia Pobyt na slunci a vitamín D

Pro představu, vystavení kůže slunci po dobu 30 minut generuje přibližně 10 000 IU vitamínu D. Na závěr dodám, že ideální kombinace je brát vitamín D společně s vitamínem K (kombinace Vitamín D3 + K2 k dostání například v kapkách).

Zařaďte zdroje vitamínu D do svého jídelníčku pomocí kvalitní stravy nebo ve formě kvalitních suplementů a uvidíte, jak velký a pozitivní vliv to bude mít na vaši náladu, začněte hned. Tohle jsem poradil i členům mojí rodiny a výsledky na dobré náladě viděli velmi brzy.

Slunce za mraky

S příchodem jara a teplejšího období se opět budu snažit být co nejvíce na slunci a suplementaci tělo potřebovat nebude.

Sdílejte nebo přepošlete e-mailem:
Close Menu